Do galerie Etická výchova - projektový den 22.2.2019 byly přidány fotografie.
1.třída
22.2. 2019 proběhl u nás v 1. třídě projektový den na téma: Etická výchova. Nejprve jsme si vysvětlili slovo etika, etická výchova. První aktivita se jmenovala „Moje vycházející hvězda“. Žáci měli za úkol se představit, zapamatovat si jména spolužáků a oslovovat je křestními jmény. Poté následovala další aktivita zvaná „Pozdrav“, naším úkolem bylo naučit se zdravit dospělé osoby a děti a uvědomit si důležitost pozdravu, význam zrakového kontaktu, úsměvu, podání ruky. Posledním tématem byla „Pravidla třídy.“ Žáci měli za úkol porozumět základním pravidlům pro společné soužití ve třídě, uvědomit si rozdíl mezi správným a nevhodným chováním v hodině a o přestávce a pochopit, proč jsou pravidla důležitá. Tento projektový den se nám velice líbil. Mgr. Marie Šebková
2.třída
Projektový den byl zaměřen na poznávání emocí. Vysvětlili jsme si, jaké pocity můžeme prožívat, které jsou spíše kladné, které záporné, a to nejen nad pracovním listem, ale i nad výukovými kartami. Zkoušeli jsme pantomimou vyjádřit různé emoce, poté nalepovat obličeje dle připravených šablon. Žáci přišli na to, jak jiný je výraz při nesprávném užití obočí, nosu apod. Pracovali jsme s příběhem plným emocí Oskar a měsíční kočky. Výuku odlehčili hraním tematických pexes. Vrcholem dne bylo vytvoření nástěnky pro třídu, kam si denně budeme navěšovat „smajlíky“, a to nejen proto, abychom dokázali pojmenovat své rozpoložení, ale i proto, aby učitelé a ostatní žáci věděli, jak se ten den cítíme, a mohli tomu přizpůsobit své chování. Mgr. Zdeňka Braumová
3.třída
téma: Oslovování klíčová slova: oslovování, slušné chováníŽáci pátrali po významu svých jmen. Pracovali s chybou a vyplňovali test slušného chování. Také si připravili scénky na daná témata.
Když můžu, pomůžu.Klíčová slova: pomoc, ochota, nabídka, rozhodnutí
Zde se žáci zamysleli nad různými druhy pomoci i nad tím, proč je dobré pomáhat. Z obrázků vybírali situace, při kterých by pomoc nabídli a při kterých nenabídli, a doplňovali důvod svého rozhodnutí. Dále se vyjadřovali na základě vlastních zkušeností, jaké mají vztahy mezi sebou. Opět si zopakovali dodržování pravidel ve třídě pro soužití ve škole, mezi chlapci a dívkami, v rodině, v obci. Mgr. Zlatuše Meissnerová
4.třída
Projektový den proběhl ve čtvrté třídě poznáváním emocí. Téma emocí nás provázelo celým dnem. Nejprve jsem se seznámili co jednotlivé emoce znamenají, kdy a v jakých situacích se s nimi setkáme. Žáci nacvičili scénky, ve kterých jsme jednotlivé emoce poznávali. V každé scénce se negativní emoce proměnila v kladnou. Zhlédli jsme první díl seriálu Bylo nás pět, kde jsme poznávali jako se kdo choval a jak se kdo cítil. Na závěr jsme kreslením obličeje zhodnotili celý den. Projektový den se povedl. Mgr. Pavla Zdeňková
5.třída
Při projektovém dni jsme se zaměřili na emoce. Rozdělili jsme se do skupin a každá skupina měla za úkol secvičit scénku, ve které se objeví určená emoce. Scénky jsme si navzájem předvedli a hádali, o jakou se jedná. Společně se žáky ze čtvrté třídy jsme zhlédli první díl seriálu Bylo nás pět. V seriálu byla vidět spousta emocí, o kterých jsme si mohli povídat. V závěru si každý nakreslil obličej, kterým si zhodnotil celý projektový den. Žákům se projektový den moc líbil. Mgr. Veronika Teplá
6.třída
Projektový den Etická výchova byl v šesté třídě zaměřen na pozitivní hodnocení sebe a druhých. Děti si vyrobily lapbooky, ve kterých pomocí své kreativity představily sami sebe – jací jsou, v čem jsou dobří a co mají rády. Vznikla tak pozoruhodná dílka, která si děti mohly odnést domů a obdarovat jimi rodiče. Mgr. Martina Kopecká
7.třída
V rámci projektového dne Etická výchova se 7. třída zabývala tématem "hrdinství", "jak překonávat překážky a strach". Na příkladu mnoha známých osobností a jejich odvážných a nesobeckých činů jsme si ukázali, že hrdinou nemusí být jen filmové postavy ve filmech, ale každý obyčejný člověk, který se rozhodne nemyslet jen na sebe a je ochoten někomu nezištně pomáhat. Naším hrdinou dne byl Nicolas Winton, který zachránil cca 1000 židovských dětí z Československé republiky. Obětoval svůj čas a peníze, aby jim zařídil "dočasné" domovy v Anglii, než skončí 2. světová válka. A naším vzorem dne se stal Abraham Lincoln, který prožil spoustu krachů a neúspěchů než se stal americkým prezidentem. Výstupem je mimo pracovních listů i nástěnka s názvem Nikdy se nevzdávej, abychom nezapomněli! Ing. Zuzana Pechová
8.třída
Dne 22. února kolektiv 8. třídy se zúčastnil projektového dne „Etická výchova“.
Zahájení projektu proběhlo v našem „kruhu důvěry“. Povídali jsme si o tom, jak se cítíme, co nás trápí, společně jsme hledali řešení třídních problémů.
Následně jsme se snažili najít odpovědi na otázky: „Co je etika?“, „Je rozdíl mezi etiketou a etikou?“. V rámci individuální, skupinové a kolektivní- jako celá třída, práci jsme vytvořili tři „myšlenkové mapy“, které jsme použili jako navigaci v hledání „správné cesty“, odpovědi na otázky a hodnocení názorů.
Natálka Horáková připravila pro nás odbornou definici etiky a vysvětlila jak vznikla etika, jako filozofický obor.
Pokračovali jsme ve skupinové práci. Žáci zpracovali tematiku: etika ve třídě, ve zdravotnictví, etika a příroda.
Našim dalším úkolem bylo vytvoření „cesty k židli dokonalostí“. Odpovídali jsme na připravené otázky a každá kladná odpověď znamenala jeden krok dopředu. Nikdo z nás k židli nedorazil..s úsměvem jsme ale došli k závěru, že také nikdo z nás není dokonalý.
V druhé části projektu jsme se zaměřili na pojem „asertivita“. Pracovali jsme s textem a vytvořili tři scénáře dramatizaci „Kino“.
Na závěr projektu žáci vytvořili plakát. Nakreslili a popsali naši fiktivní spolužákyni, která je vzorem pro všechny v dodržování etických norem. Mgr. Bachurová Lidia
9.třída
V průběhu projektového dne jsme si s žáky vyzkoušeli různé techniky práce, při kterých jsme objevovali některá témata z etické výchovy. Nejprve jsme kreativně malovali z různých úhlů stejnou věc, abychom si uvědomili, že i lidi kolem nás je třeba vnímat z různé perspektivy a chovat se k nim stejně. Poté jsme zapojili brainstorming a snažili se vymyslet podněty, které nás naštvou a řadili je mezi oprávněnou či neoprávněnou kritiku a zkoušeli si, jak bychom měli správně kritiku přijímat ale také ostatním sdělovat. S pomocí tabletů jsme pak studovali své city a emoce ve vztahu k chování k ostatním. Určitě se jednalo o zajímavé zpestření výuky a věřím, že někteří z deváťáků si uvědomili, že ne vždy je jejich chování správné a také pro své okolí přijatelné a pokusí se ho v budoucnu zlepšit. Mgr. Pavel Kopecký