V minulém týdnu škola obdržela hned 3 ocenění, jednak Cenu hejtmana za společenskou odpovědnost (o významu ocenění jsme podrobně psali loni) a jednak hned dvě ocenění za E-twinningové projekty National Quality Label (Národní certifikát kvality) v ZŠ a MŠ.
Cena hejtmana za společenskou odpovědnost, Quality Label
Zavádíme nový program proti šikaně
Vážení rodiče a zákonní zástupci,
rádi bychom Vás informovali o tom, že se naše škola zapojila do preventivního programu KiVa.
Program KiVa zavádíme u nás ve škole díky projektu PREVENTIVNĚ NA HORÁCH, který byl podpořen v rámci dotační výzvy Krajského úřadu Ústeckého kraje Prevence rizikového chování 2024.
Program KiVa pomáhá ve více než 20 zemích na světě vytvářet bezpečné školní prostředí pro všechny žáky. Akronym KiVa (kiusaamista vastaan) se z finštiny překládá jako “proti šikaně”, slovo “kiva” ale znamená také “hezký a milý”. Škola, kde se dětem daří a cítí se v bezpečí, je tak KiVa školou. Program byl vyvinutý v roce 2006 na finské univerzitě v Turku a jeho účinnost byla vědecky prokázána. Od roku 2020 je dostupný také v České republice. V současné době s KiVa programem pracuje více než 80 českých škol a jejich počet stále roste.
Jak to funguje? Během školního roku budou ve třídách pod vedením třídního učitele probíhat tzv. „KiVa lekce“, vždy jednou měsíčně 2 vyučovací hodiny (tj. 90 minut). KiVa lekce nahradí původní hodiny v rozvrhu, z toho důvodu se budou dny v týdnu i hodiny střídat. Všichni žáci i zákonní zástupci budou včas informováni, kdy přesně KiVa lekce proběhne, a to tak, že bude propsána do rozvrhu do systému Edupage. Kiva lekce nahradí klasické třídnické hodiny.
Děti budou během KiVa lekcí procházet jednotlivá témata programu, ve kterých rozvíjí své socioemoční dovednosti. Učí se rozpoznávat a pojmenovávat své emoce, dozvídají se o tom, jakou roli v jejich životě hraje kolektiv. Program dětem pomáhá, aby se ve třídě i ve škole cítily bezpečně, vzájemně se podporovaly a byly k sobě všímavé. Děti se také seznamují s tématem šikany - jak ji rozpoznat, jak se takovému chování bránit. Aktivity probouzí empatii vůči obětem namísto podpory těch, kteří ostatní šikanují. Program vede děti k tomu, aby se v případě potíží nebály obrátit na dospělého, kterému se mohou svěřit. Cílem programu je vytvářet ve třídě (a potažmo v celé škole) bezpečné prostředí založené na vzájemné důvěře mezi dětmi a dospělými.
KiVa program nepůsobí jen v oblasti prevence, ale také v oblasti intervence. Nabízí širokou škálu konkrétních nástrojů, jak vzniklé případy šikany řešit. Šetření šikany provádí vždy tzv. KiVa tým, tj. Mgr. Lucie Hájková (učitelka 2. stupně, metodička prevence), Mgr. Iveta Dufková (učitelka 1. stupně), Mgr. Bc. Jana Kubičinová (ředitelka školy).
Součástí programu je i pravidelný monitoring, který školám umožňuje sledovat, zda má program kýžený efekt. K tomu slouží každoroční anonymní dotazníkové měření, které probíhá v červnu.
Pro podrobnější seznámení s metodikou programu KiVa si můžete přečíst Průvodce pro rodiče.
Více informací o programu:
webové stránky organizace Schola Empirica (licenční partner programu KiVa v ČR),
Cvičení ve škole
Od 9. 10. 2024 pro veřejnost (ženy).
ŠvP 2025
Vážení zákonní zástupci, v květnu 2025 plánujeme realizovat školu v přírodě v Lubenci, do konce týdne obdržíte prostřednictvím Vašich dětí závaznou přihlášku a splátkový kalendář.
Příspěvek SRPŠ
Kroužky - aktualizace
Plavání 2024
Kroužky 2024/2025
Třídní schůzky při zahájení školního roku
Program Začít spolu v MŠ Kateřinka
Milí rodiče,
od nového školního roku 2024/2025 bude naše MŠ pilotně pracovat ve vzdělávacím programu Začít spolu. Základní kurz programu Začít spolu absolvují zatím dvě učitelky mateřské školy Bc. Veronika Reichlová, DiS. a Helena Fenclová.
Vzdělávací program Začít spolu nabízí prostor, ve kterém se děti učí samostatně myslet, kde chyba je přirozenou součástí procesu učení stejně jako zodpovědnost za sebe sama a svoji práci.
Děti svobodně vyjadřují své potřeby, přání a představy v prostředí, které jim poskytuje pocit bezpečí a zároveň přináší výzvy, podporuje jejich přirozené učení a kreativitu. Podnětné učební prostředí třídy Začít spolu tvoří Centra aktivit, která podněcují ke hře, poskytují příležitost procvičovat stávající dovednosti, ale také nabízejí výzvy k získávání nových zkušeností, vybízí k činnostem individuálním i kooperativním, nabízejí možnost volby a rozvíjí klíčové kompetence. Vyučující nabízí různé typy činností a míru podpory dle individuálních potřeb dětí, je spíše v roli průvodce. Děti jsou spoluzodpovědné za své vzdělávání a mají možnost podílet se na jeho plánování, což posiluje jejich sebehodnotu a sebevědomí. Učitelé a děti jsou spolutvůrci třídních pravidel, která jsou jednoduchá, střídmá a definují žádoucí chování. Proces učení a reflexe činností jsou stejně důležité jako výsledek. Vyučující, děti i rodiče spolu komunikují vstřícně a s respektem.
Vzdělávací program probíhá v integrovaných blocích, v nichž se pracuje s dílčími tématy, která se vzájemně propojují. Tyto souvislosti podporují vnímání světa jako celku. Činnosti během dne probíhají v dané struktuře, což přispívá k pocitu bezpečí a samostatnosti dětí. Vyučující v komunikaci s dětmi používá popisný jazyk a poskytuje zpětnou vazbu bez předsudků, nálepkování a subjektivního hodnocení.
Mateřská škola je vnímána jako součást skutečného světa, a tak přináší zkušenosti z reálného života a děti se učí z nejbližšího okolí, které je obklopuje.
Mateřská škola nabízí rodině rozmanité formy spolupráce, které vyhovují jejím potřebám, možnostem, životnímu stylu a zázemí. Důležitá je proto pozitivní atmosféra, pocit bezpečí a radost z učení.
V září proběhne v mateřské škole informační schůzka, kde se dozvíte bližší informace a kde zodpovíme Vaše dotazy. Více o programu naleznete také na www.zacitspolu.eu.
Velice uvítáme Vaší zpětnou vazbu k zavádění programu Začít spolu.
Těšíme se na změny, které nás v následujícím školním roce čekají.
Kolektiv MŠ Kateřinka
První týden - družina, klub, obědy
V prvním školním týdnu je v rozšířeném provozu školní družina i školní klub, děti je mohou využít po zkrácené výuce prvního týdne. Od 2. 9. je také možné přihlásit dětem obědy.
Projekt PREVENCE
Vážení zákonní zástupci, od 1.9. začínáme po přípravách realizovat ve škole aktivity financované z dotačního titulu Ústeckého kraje. Více ZDE a na třídních schůzkách, které se budou konat 4. 9. 2024.
Organizace prvního týdne školy
Aktuální postup - Dětská skupina Marybelka
- Informace o postupu.
Poděkování za spolupráci ve školním roce 2023/2024
Vážení zákonní zástupci, rodiče, zaměstnanci školy, přátelé školy a žáci,
máme za sebou další školní rok nabitý akcemi, zážitky, ale hlavně vzděláváním. Dovolte mi v tuto chvíli poděkovat Vám všem za spolupráci. Mnozí z Vás inspirujete, pomáháte, tvoříte, budujete, podporujete, přikládáte ruku k dílu a stavíte. Budiž Vám za to dík a těším se na další spolupráci. Hezké léto!
Stanovení úplaty pro šk. rok 2024/2025 zřizovatelem
Informace ke změnám v úplatě za předškolní vzdělávání a školské služby
Organizace posledního týdne školního roku
Nezapomenutelný večer aneb ples 9. A
Letošní ples deváťáků se vydařil. Z tělocvičny se stal černo-zlatý taneční sál, žáci z lavic se proměnili v mladé muže v oblecích a v okouzlující mladé dámy v krásných šatech. Slavnostní nástup byl důstojný a dojemný, některé maminky, babičky a třídní učitelka se neubránily slzám. Šerpování komentoval pan učitel Čapek, který plesem provázel, vtipnými postřehy o jednotlivých žácích. Celé šerpování i následnou promenádu doprovázel velký potlesk všech v sále.
Program plesu byl nabitý. Ve dvou tanečních vystoupeních se předvedly gymnastky z oddílu Moderní gymnastiky TJ SOKOL Horní Jiřetín. Deváťáci si připravili předtančení na píseň Michala Davida Diskopříběh. Moc se jim povedlo a velmi se líbily jejich kostýmy à la 80. a 90. léta minulého století. Během večera se návštěvníci mohli občerstvit, vyfotit se ve fotokoutku, nebo si koupit tombolu. V tombole bylo mnoho hezkých cen a byl o ni velký zájem. K tanci a poslechu hrála celý večer kapela ZUŠkaBANDa. A hrála moc pěkně! Její playlist byl lákavý. Parket byl stále plný. Když v jednu v noci ples končil, hostům se vůbec nechtělo domů.
Byl to nádherný večer, pro deváťáky a jejich rodiny nezapomenutelný zážitek.
Děkuji všem, kteří jakkoli pomohli s přípravou plesu. Děkuji všem, kteří přišli a pomohli vytvořit skvělou atmosféru. A nejvíc děkuji svým deváťákům! Zvládli to na jedničku. S hvězdičkou.
Lucie Hájková, třídní učitelka 9. A
Přílohou je reflexe akce z pera žáků ve formě Wordartu a pár fotografií, více fotek je na FB a IG školy.
2
Nový termín Pikniku za školou!
Zároveň se koná Debata s rodiči na téma Jazyky ve škole.